Woonstad Rotterdam en Bribus 1

Samenwerken loont
Woonstad Rotterdam en Bribus

Woonstad Rotterdam werkt al sinds 2010 intensief samen met Bribus. Mét resultaat! Want inmiddels ontzorgt Bribus de woningcorporatie op steeds meer vlakken. Deniz Boran en Alex Ho vertellen er meer over.

Dit betekent dat we ieder jaar zo’n 2.000 nieuwe keukens laten plaatsen. Een flinke klus, waarbij we een betrouwbare partner nodig hebben. Liefst één die net zo duurzaam werkt als wij.

Woonstad Rotterdam

Deniz Boran is inkoper van Woonstad Rotterdam. Collega’s Alex Ho, Gilles du Hen en Peter Brunt zijn als projectleiders onderhoud en renovatie het aanspreekpunt namens de vestigingen van Woonstad Rotterdam als het gaat om keukens. En dat zijn er nogal wat. In totaal verhuurt de woningcorporatie 54.000 eenheden: woningen, winkelruimtes en garages. In 2015 komen hier nog eens 7.000 eenheden bij, voornamelijk studentenwoningen. Deniz Boran legt uit: “Wij gaan ervan uit dat een keuken 18 jaar meegaat. Daarna wordt het tijd voor een nieuwe. Dit betekent dat we ieder jaar zo’n 2.000 nieuwe keukens laten plaatsen. Een flinke klus, waarbij we een betrouwbare partner nodig hebben. Liefst één die net zo duurzaam werkt als wij.”

Van bestelling tot en met nazorg

“Zo’n partner hebben we vier jaar geleden gevonden in Bribus”, vult Alex Ho aan. “Na twee contracten van elk twee jaar hebben we op 1 juli 2014 een nieuw contract afgesloten voor langere termijn. Hieruit blijkt wel dat we erg tevreden zijn over de samenwerking. Bribus is niet alleen een goede leverancier die kwaliteitskeukens biedt voor een scherpe prijs. Ook het complete proces is bij Bribus goed geregeld, van bestelling tot en met nazorg. Voor ons is dit erg belangrijk, want we willen graag zoveel mogelijk ontzorgd worden. Bribus doet dat goed! Als hoofdaannemer stuurt Bribus andere partijen aan, ook daar hebben wij geen omkijken naar.”

Het bestelproces

Thies Post, accountmanager bij Bribus, legt uit hoe het volledige proces verloopt: “Na een bericht van Woonstad Rotterdam nemen wij contact op met de bewoner, sturen het keuzeformulier voor de Eco keuken toe en maken een afspraak voor het inmeten van de keuken. Bij de mensen thuis maken we foto’s van de huidige situatie voor in het dossier en stemmen we wensen en kleurkeuzes met de bewoner af. Dit gaat heel makkelijk via de iPad en onze monsterkoffer met fronten, werkbladen, kleuren en handgrepen. Wil de bewoner extra kastjes bestellen? Dan kan hij die meteen afrekenen via het mobiele pinapparaat dat onze medewerker bij zich heeft.”

Alles via de iPad

“Na het maken van de definitieve keuze zet de bewoner zijn digitale handtekening voor akkoord op de iPad”, vervolgt Thies Post. “Dezelfde minuut ontvangt onze fabriek in Dinxperlo de bestelling. De bewoner krijgt automatisch een bevestiging van de gemaakte afspraken en na drie tot vier weken wordt de keuken geleverd. In één werkdag halen we de oude keuken weg, plaatsen de nieuwe, zorgen voor het tegelwerk en ruimen alles netjes op. Iedere maand maken we een verzamelfactuur voor Woonstad Rotterdam. Ook maken we het dossier per bewoner compleet met alle gegevens en foto’s van de nieuwe situatie. Tot slot verzorgen we steekproefsgewijs nacontroles. Samen met een medewerker van Woonstad Rotterdam bellen we bij bewoners aan om te vragen hoe de keuken is afgewerkt en of ze tevreden zijn over hoe alles is verlopen. Waar nodig, komen we terug om de puntjes op de i te zetten.”

Meer kosten besparen

“Dit werkt prima”, vindt Alex Ho. “Ook voor leegstaande mutatiewoningen trouwens: hier plaatst Bribus binnen vijf werkdagen een nieuwe keuken, zodat we de woning snel weer kunnen verhuren. En vanaf 1 januari gaat alles rond het vervangingsproces bij ons digitaal, via één van onze bedrijfssystemen. Dat scheelt veel administratieve rompslomp. Zo kunnen we nog efficiënter werken en dus kosten besparen.” Deniz Boran vult aan: “Er zijn gesprekken gevoerd om ook het sanitair van onze huurwoningen op dezelfde manier te beleggen bij Bribus. We onderzoeken nu intern of dat op korte termijn haalbaar is. We hopen natuurlijk van wel, want dan hebben we echt één aanspreekpunt voor vrijwel alle woningzaken: ideaal!”

Doelgroep
, Sociale huur, Vrije sector huur